27 sep. 2012

Berättelse från min barndom.


Åkturer med Edholms varubil.

Edholms affär körde ut varor till byarna runt om i kommunen. Dom fick ringa och beställa varor sen kördes de hem till folket uti byarna Galtisjaur Stenudden Långudden Långviken och säkert många flera som jag inte kommer ihåg. På sommaren fick vi gärna åka med om det fanns plats.
Det var Klas Beggo som körde bilen åt Edholms. Han var en duktig på vatten skidor. Han målade visst kyrktornet någon gång och även vajrarna Dainak bron. Den är en hängbro och Arjeplogs äldsta bro. Han var visst en hejare på poker också.
 På en sån resa till Galtisjaur höll dom på med avverkning av träd som växte för nära telefon eller kraftledningar. Uppe i en björk satt en karl (Arne-Ivar Hansens pappa) Nedanför låg visst ett verktyg som de avverkade sly med. Jag frågade om jag fick prova och hugga ner trädet som han satt i. Eftersom jag bara var en liten tjej tyckte han att var okay. Men det skulle han aldrig lovat. För jag klarade ju att hugga av trädet så han fick hoppa innan det föll. Den här berättelsen med trädet hade jag förträngt.
 Det berättade han en sommar när jag var hem till Arjeplog och fram på torget och fikade på Gagnelit & Oknytt. Det var mamma Gunborg syrran Annlouise och jag som skulle fika. Vid ett bord satt en karl som jag kände igen Arne-Ivars pappa.(Arne-Ivar var klasskompis med mig i 9:e år) Frågade om vi kunde få sitta vid hans bord men han tittade så konstigt på mig. Då sa jag att vi är inte farliga. Han svar var inte de andra två var inte farliga MEN DU ÄR FARLIG. Där stod jag som ett stort och fattade inte ett smack. Så fick jag berättat för mig hur jag hög ner trädet som han satt i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar